2015. október 9., péntek

Teszten az első Lexus benzines turbómotorral

Nem úgy fest, hogy a szabadidő-autók népszerűségének növekedése megtörne a következő évtizedben. A kategória közepébe céloz a Lexus NX, amely a hibrid mellett nyár óta turbófeltöltéses benzines motorral is kapható. Tesztünkön a gazdagon felszerelt F Sport-kivitel járt a márka első benzines turbómotorjával. Formaterv Erősen tagolt és igen agresszív orral harap a menetszélbe az NX. Vetélytársaival összehasonlítva ez a legharciasabb külsejű autó. Sok él, sok ív tobzódik a karosszérián, főleg a hátsó ajtók mögötti terület eseménydús. Ennyi vonallal három autót is meg lehetne rajzolni, de a később érkezőnek muszáj hangosabbnak lennie. Az X3 12 éve van jelen a kategóriában, a Volvo XC60 is nagyon sikeres, az Audi Q5 egyenesen a globális piacvezető. A kedvezőtlen fogadtatású, szögletes GLK-t pedig most váltja le a simára nyalt, feltűnően BMW-s-audis hatást keltő GLC. Utastér Még be sem ültünk, máris egy jó pont: a hátsó ajtók is felismerik a zsebünkben lévő jeladót. Ez nem olyan magától értetődő, a BMW a hátsó kilincsekhez nem adja a kulcsérzékelőt az X4-hez. Belül a sportosra szabott karosszériában váratlanul sok a hely. A fejtér átlagos, de a tervezők talán pont ezért választották a kifelé nyíló tolótetőt, ami kisebb nyílást tesz szabaddá, de nem korlátozza a fejnek jutó helyet. Nagy ötlet a kivehető zsebtükör a két első ülés között, aminek felső oldala bőrbevonatú kárpitelem. Az NX az első autók egyike, amelyben a Qi (e:csí) szabvány szerint indukciósan, kábel nélkül tölthetőek az erre alkalmas mobiltelefonok. Látszik, hogy a tervezők odafigyeltek a minőségérzetre. A klímarendszer gombjai sokkal olcsóbb autókat sem dobnának fel, de a bőrbevonatú műszerfal, a kiváló fogású kormány és a gondos összeszerelés mutatja az igényszintet. Most is meg kellett küzdenünk a sajátságos logikával felépített menürendszerrel. Ha például a gyermekprogramot a hátsó hangszórókra korlátoznánk, nem egyértelmű, hol keressük ezt a funkciót. Van Audio és Hang menüpont, de a beállítások között is rábukkanunk Audio menüpontra. Milyen városban? Látva a kis üvegfelületeket, a magas övvonalat, nem számítottunk jó kilátásra. A tolatókamera jó felbontású, szép képe sokat segít akkor, ha van fény és nem koszolódott össze a lencséje. Szerencsére hangjelzés is figyelmeztet, mielőtt sötétben, saras lencsével nekimennénk a képernyőn kivehetetlen akadálynak. A navigációs rendszer használata a legalapvetőbb funkciókon túl nagyobb figyelmet követel, mint szükséges volna és a szokásosnál is jobban elvonja figyelmünket a vezetéstől. Jobb megállni a kezeléséhez. Nem zártuk a szívünkbe az egérpaddal megoldott menürendszert. Értékeljük az igyekezetet, amivel valami önállót akartak csinálni az iDrive lemásolása helyett, de az ikonokra ráugró kurzor megszokást igényel, ennél más márkák ember-gép kapcsolódási pontját (HMI-Human Machine Interface) jobbnak érezzük. Nagyon igényes munka a menürendszer magyarítása. Épp elég szerencsétlenül fordított menüponttal, olvasott embernek zavarón suta megfogalmazással találkoztunk már. Határozottan feltűnő, hogy itt mennyire más volt a szint, magasabb az importőr elvárása. Budapesten járva a feszes rugózás nem kendőzi el a sok helyen gyenge útminőséget. A konkurensek automata váltója nagyrészt 7-8-9 fokozattal dolgozik, itt hattal, de használati értékben ez nem valódi hátrány. Az automatika kicsit lágyabban is cserélhetné az áttételeket, viszont jól eltalálja, mikor érdemes váltani. Nem húzatja értelmetlenül a motort, de ha kell, hagyja kifutni magát. Az NX egyszerűen vezethető, szélvédőre vetített, színes kijelzője városban is hasznos társ, de a 238 lóerős autóval érdemes kiszabadulni Budapestről. Milyen hosszabb úton? Városban ez nem jön ki, de nagyobb távokat megtéve hiányzik a hajtásláncból az a kifinomultság, amivel a Lexusnál a legalább hathengeres benzinesek és a hibridek elkápráztatnak. A motorhang nem szép, talán az üzemmódtól függő közvetlen befecskendezés teszi. Csendesnek az NX200t is csendes, lendületes autópálya-sebességnél is. A négyhengeres hangja helyett a gyorsulás húzza mosolyra szánkat. Az SUV mindössze 7,1 mp alatt gyorsul százra. A Toyota GT86, amely a valaha volt leglelkesítőbb sportautók egyike a világon, valamivel lassabban éri el ezt a sebességet. Folyamatosan nagy erő árad a motorból és maximális teljesítménye is hamar, már 4800-as fordulaton mérhető. A 350 Nm nyomatékmaximumra 1650 és 4000 között, nagyon széles fordulatszám-tartományban számíthatunk. Érdemes a sok Eco üzemmódban megtett út után néha kimenni országútra és Sport+-ba váltani. Méretéhez és minimum 1860 kilós súlyához képest a turbós NX lendületesen űzhető. Külön kiemelendők a fékek. A legtöbb autóban egyszerűen vannak, működnek és kész. Itt annyira eltalált a pedálérzet, annyira megnyugtató a lassulás és annyira jó az adagolhatóság, hogy a remek fék meghatározó tapasztalat az autóról. Na meg a LED-es fényágyú. A hightech fényszóró az alapváltozatokhoz nem elérhető, a tesztautóban viszont nagyon kitett magáért. A távfény ereje és eloszlása remekmű, a reflektort automatikusan tompító automatika is kiválóan működött, mind a szembejövők, mind az előttünk haladók üdvére. Nagyon ritkán találkozni ennyire jól megvalósított világítással, ami életet menthet. A tesztautó más vezetőtámogató rendszerei is kitesznek magukért vészhelyzetben, követőradaros tempomat és baleset-megelőző vészfékezés is van. Ár, fogyasztás Tesztünk során az autó erejéhez és tömegéhez képest elfogadható fogyasztást mértünk. Városban 13,8 litert fogyasztott, autópályán és országúton a 130-at illetve a 110-et tartva 9,75 litert tankoltunk 100 kilométerre. A BMW X4 28i hasonló motorral többet fogyasztott. A 11 900 000 forintos NX200t alapmodelltől kétmilliós ugrás a következő felszereltség, ahonnan újabb másfél millióért léphetünk feljebb. A teteje 18 450 000 Ft. A dinamikusabbra vett F Sport-modellek ára 16,2-17,9 millió Ft közötti. A nyolcféle kivitelhez rendelt extracsomagok kevesebb lehetőséget hagynak a tulajdonosnak az autó összeállítására, de ha stimmel a tartalmuk, akkor jutányosabban kapjuk a bennük foglalt felszereléseket, mintha egy német vagy svéd modellre egyesével felaggatnánk a karácsonyfadíszeket. A Lexus árpolitikája közel sem olyan kíméletlen, mint a német konkurenseké. Ezeket az autókat sokszor finanszíroztatják az ügyfelek Az ÉrtékŐr programban az importőr előre vállal egy fix árat, amennyiért az autót a futamidő végén megveszi, így a vásárlónak van egy tuti vevője és egy biztos minimumára arra az időre, amikor eladja NX-ét. Ezt a garantált összeget ne úgy képzeljük el, mint a bankok menekülőárát, mondjuk a piaci érték 80 százalékának 60 százalékával, mert ez így nem volna értékesítés-támogatás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése